Over de OOR ON
OOR ON staat voor Onderwijs- en OpleidingsRegio Oost-Nederland. De OOR ON is een samenwerking van het Radboudumc met andere ziekenhuizen in de regio. Samen willen we kwalitatief hoogwaardige (medische) vervolgopleidingen realiseren. lees meerOver de OOR ON
OOR ON staat voor Onderwijs- en OpleidingsRegio Oost-Nederland. OOR ON is een samenwerking van het Radboudumc met andere ziekenhuizen in de regio. Samen willen we kwalitatief hoogwaardige (medische) vervolgopleidingen realiseren.De deelnemende ziekenhuizen binnen dit samenwerkingsverband geven vorm en inhoud aan de modernisering van de medische, tandheelkundige en bèta (vervolg-)opleidingen.
Landelijk
De landelijk vastgestelde kaders worden uitgewerkt op specialisatieniveau onder regie van:- Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor de Geneeskunde
- Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde
- Nederlandse Vereniging voor Klinische Fysica
Nederlandse Vereniging voor Klinische Chemie en Laboratoriumgeneeskunde - Nederlandse Vereniging van Ziekenhuisapothekers
Lokaal en regionaal
Implementatie van de modernisering van de medische, tandheelkundige en bèta (vervolg)opleidingen vindt plaats op lokaal en regionaal niveau binnen de opleidingsclusters. De OOR ON:- ondersteunt op lokaal en regionaal niveau de modernisering van de (vervolg)opleidingen;
- geeft input aan het landelijk proces;
- neemt een belangrijke plaats in bij de verdeling van beschikbare opleidingscapaciteit;
- levert in de toewijzingsprocedure regioplannen aan als input bij het BOLS. BOLS is een platform waarbinnen de Nederlandse Verenigingen van Ziekenhuizen (NVZ), Nederlandse Federatie van UMC's (NFU) en de Orde van Medisch Specialisten (Orde) afspraken maken over de capaciteitsverdeling.
De samenwerking binnen de OOR ON vanuit het Radboudumc voor de initiële opleiding geneeskunde gebeurt op basis van affiliatie-overeenkomsten. De affiliatie kent een afzonderlijk overlegcircuit vanwege het feit dat hierbij meerdere andere instellingen betrokken zijn.
Praktische informatie
Algemene doelstelling OOR ON
Met de samenwerking wil de OOR ON een zo hoog mogelijke kwaliteit van onderwijs en opleiding realiseren. Centrale vraag hierbij is: hoe leert de zorgverlener in opleiding het beste in de praktijk? lees meerAlgemene doelstelling OOR ON
Met de samenwerking wil de OOR ON een zo hoog mogelijke kwaliteit van onderwijs en opleiding realiseren. Centrale vraag hierbij is: hoe leert de zorgverlener in opleiding het beste in de praktijk?Door de samenwerking tussen de diverse opleidingen en instellingen ontstaat er een betere aansluiting. Zo draagt de OOR ON bij aan het tot stand brengen van een onderwijscontinuüm in de zorg.
Concrete doelen OOR ON
De OOR ON heeft een aantal concrete doelstellingen geformuleerd. lees meerConcrete doelen OOR ON
De OOR ON heeft een aantal concrete doelstellingen geformuleerd:- Heldere meerjarige afspraken over inhoud, organisatie en financiën.
- Inhoudelijk overleg over (vernieuwing van) onderwijs en opleiden.
- Gezamenlijke scholing van opleiders.
- Gemeenschappelijk gebruik van onderwijsfaciliteiten, zoals bibliotheek, ICT-voorzieningen, skills- en simulatiefaciliteiten.
- Opzetten van wetenschappelijk onderzoek gekoppeld aan onderwijs en opleiden in de praktijk.
Organisatie OOR ON
Binnen de OOR ON zijn een aantal overlegorganen actief. lees meerOrganisatie OOR ON
Binnen de OOR ON zijn de volgende overlegorganen actief:
-
Het bestuurlijk overleg wordt gevormd door leden van de Raad van Bestuur van de OOR-ON-instellingen en vindt 3 x per jaar plaats. In het overleg vindt afstemming plaats over strategische onderwerpen, wordt de beleidsontwikkeling geïnitieerd en wordt de agenda van de plenaire OOR ON voorbesproken en vastgesteld.
-
De plenaire vergadering is samengesteld uit leden van de Raad van Bestuur en de voorzitters van de Centrale Opleiding Commissie (COC) en/of de decanen van de instellingen. De vergaderingen van de plenaire OOR ON worden vooraf gegaan door een bestuurlijk vooroverleg door de leden van de Raad van bestuur:
-
De Regionale Opleidingscommissie (ROC) vergadert 4 x per jaar en is samengesteld uit de opleidingsdirecteur (medische)vervolgopleidingen Radboudumc, de voorzitter van de commissie, 3 AIOS namens de Arts-assistenten Vereniging OOR ON, alle voorzitters COC en/of decanen van de aangesloten OOR-ON-instellingen, de Manager Leerhuizen en onderwijskundigen van de aangesloten instellingen, en een vertegenwoordiger van instellingen buiten de OOR ON met 1 of meer opleidingen binnen opleidingscluster OOR ON.
De regionale opleidingscommissie adviseert de plenaire vergadering gevraagd en ongevraagd op alle inhoudelijke, financiële en logistieke aspecten die betrekking hebben of kunnen hebben op de vervolgopleidingen, zoals kwaliteit, docentprofessionalisering, discipline overstijgend onderwijs / scholing algemene competenties, individualisering, etc.Deelnemende instellingen
- Radboudumc, Nijmegen
- Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis, Nijmegen (STZ)
- Rijnstate, Arnhem (STZ)
- Jeroen Bosch Ziekenhuis, ’s-Hertogenbosch (STZ)
- Elisabeth-Tweesteden Ziekenhuis, Tilburg (STZ)
- Slingeland Ziekenhuis, Doetinchem (NVZ)
- St Maartenskliniek, Nijmegen (NVZ)
NVZ = Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen
Vertegenwoordigers van instellingen die niet tot de primaire OOR ON behoren maar participeren in 1 of meerdere opleidingsclusters van de OOR ON kunnen als toehoorder aanwezig zijn bij de overleggen van de OOR ON. -
Het Onderwijskundig Netwerk (OWKN) vergadert 4 x per jaar. In het OWKN wordt onder regie van de ROC door onderwijskundigen van alle deelnemende OOR-ON-instellingen overlegd en gewerkt aan onderwijskundige vraagstukken. De deelnemers bepalen onderling structuur en werkwijze. Het OWKN brengt verslag uit aan de ROC.
Gezien de ontwikkelingen om te komen tot horizontale visiteren is nog meer nadruk komen te liggen op de samenwerking binnen de opleidingsclusters. De ondersteuning van het onderwijskundig netwerk volgt deze ontwikkeling. Voor instellingsoverstijgende vraagstukken is per specialisme een onderwijskundig aandachtsvelder beschikbaar vanuit het OWKN OOR ON.
In de Regionale OpleidingsCommissie (ROC) en het Onderwijskundig Netwerk (OWKN) wordt verder gewerkt aan het versterken van de inhoudelijke samenhang van de opleidingen binnen de OOR ON. Uitgangspunt daarbij zijn de opleidingsclusters. Thema’s daarbij zijn het discipline overstijgend onderwijs (DOO) en docentprofessionalisering (DP). -
Er is geen regionale arts-assistentenvereniging binnen de OOR ON, maar AIOS kunnen toch een actieve rol spelen voor onze regio. Zo hebben 5 AIOS zitting in de vergaderingen van de Regionale opleidingscommissie (ROC OOR ON) en de Plenaire OOR-ON-vergaderingen. Zij vertegenwoordigen alle AIOS van de regio OOR ON. De 5 AIOS zijn afkomstig uit het Radboudumc Nijmegen en uit verschillende perifere huizen. Een structurele inbreng van AIOS uit de perifere ziekenhuizen borgt de belangen van AIOS die werkzaam zijn in die ziekenhuizen. De AIOS nemen 4 x per jaar deel aan een ROC-vergadering en 3 x per jaar aan een Plenaire OOR-ON-vergadering.
Daarnaast onderhouden zij contact tussen de ROC en de arts-assistentenverenigingen van de ziekenhuizen. CWZ, JBZ, Rijnstate en het Radboudumc hebben eigen arts-assistentenverenigingen. De 5 eerder genoemde AIOS vormen zo de schakel tussen de regio en de lokale/eigen arts-assistenten-vereniging.
Voor de 5 AIOS is de deelname aan regionale commissies/projecten binnen diverse actuele onderwerpen aangaande opleiding en onderwijs facultatief.
Thema's
Interprofessioneel en transmuraal opleiden
De vergrijzing van de patiëntenpopulatie, de toename in multimorbiditeit en de medische vooruitgang eisen een gewijzigd zorgaanbod in de toekomst. Hiervoor is een goede samenwerking tussen diverse zorgprofessionals nodig. lees meerInterprofessioneel en transmuraal opleiden
De vergrijzing van de patiëntenpopulatie, de toename in multimorbiditeit en de medische vooruitgang eisen een gewijzigd zorgaanbod in de toekomst. Hiervoor is een goede samenwerking tussen diverse zorgprofessionals nodig. De handreiking voor transmuraal opleiden binnen de OOR ON helpt u om samenwerking tussen 1e- en 2e lijns gezondheidszorg een plaats te geven binnen en tussen de diverse opleidingen in onze regio.Gezond & veilig opleiden
Duurzame inzetbaarheid van AIOS is een belangrijk thema binnen de vervolgopleidingen. Onderzoek van De Jonge Specialist (DJS) bevestigt het belang voor aandacht op dit punt. lees meerProfielen (toolbox)
Binnen de OOR ON is in de ROC (Regionale OpleidingsCommissie) een aantal generieke profielen benoemd, die gericht zijn op en specifiek bijdragen aan het opleiden van de medisch specialist met 'leiderschap'. lees meerProfielen (toolbox)
Binnen de OOR ON is in de ROC (Regionale OpleidingsCommissie) een aantal generieke profielen benoemd, die gericht zijn op en specifiek bijdragen aan het opleiden van de medisch specialist met 'leiderschap'. Benoemd zijn het profiel- onderzoek,
- onderwijs en opleiding,
- kwaliteit en patiëntveiligheid en
- bestuur & management.
Via de toolbox wordt een aantal gereedschappen gepresenteerd die je als AIOS, opleider of supervisor hierbij kunnen helpen.
Individualisering (toolbox)
Sinds 2014 kunnen AIOS de medisch specialistische vervolgopleiding afstemmen op hun eigen mogelijkheden, specifiek op hun reeds verworven competenties. Hierdoor kunnen zij hun opleidingstraject inkorten. lees meerIndividualisering (toolbox)
Sinds 2014 kunnen AIOS de medisch specialistische vervolgopleiding afstemmen op hun eigen mogelijkheden, specifiek op hun reeds verworven competenties. Hierdoor kunnen zij hun opleidingstraject inkorten.Binnen de OOR ON is informatie verzameld en ontwikkeld om de implementatie van activiteiten op dit gebied te ondersteunen, structureel vorm te geven en te borgen. Deze doelstelling wordt bereikt door het uitvoeren van gerichte activiteiten op onderwijskundig terrein en op het gebied van logistiek en informatievoorziening.
Doelgroepen zijn OOR ON opleidingsclusters, COC’s van aangesloten klinieken, AIOS en opleidingsverantwoordelijken en onderwijskundigen.
Discipline Overstijgend Onderwijs (DOO)
AIOS volgen minimaal 1 x per jaar een DOO. Er zijn 4 verplichte cursussen die AIOS tijdens hun opleiding moeten volgen. lees meerDiscipline Overstijgend Onderwijs (DOO)
AIOS volgen minimaal 1 x per jaar een DOO. Er zijn 4 verplichte cursussen die AIOS tijdens hun opleiding moeten volgen.Discipline Overstijgend Onderwijs Programma - OOR-ON
Besluit vanuit ROC:
1. De AIOS volgen 4 verplichte DOO’s tijdens de opleiding
- Doelmatigheid - landelijk verplicht (landelijke e-learning)
- Ouderenzorg - landelijk verplicht (landelijke e-learning)
- Self Directed Learner - verplicht (OOR-ON cursus up to date)
- OKP co-assistenten - verplicht (OOR-ON cursus up to date
3. Het OOR-ON kiest voor de volgende thema’s / cursus (die niet verplicht zijn) in het DOO aanbod
- Balans en privé - OOR-ON cursus up to date
- Interprofessioneel samenwerken* - ontwikkelen OOR-ON prioriteit 1 - klaar
- Innovatie - ontwikkelen OOR-ON prioriteit 2
- Leiderschapsvaardigheden - ontwikkelen OOR-ON prioriteit 3
- aanbod binnen profiel management en bestuur:
- In- en extern management - OOR-ON cursus ‘up to date’
- financien - OOR-ON cursus ‘up to date’
- aanbod binnen profiel kwaliteit en veiligheid
- casuistiek bejegening cultuur - OOR-ON cursus/ instellingen evt ontwikkelen
- gezondheidsrecht en ethiek - OOR-ON cursus ‘up to date’
- aanbod nu binnen profiel wetenschap
- klinische epidemiologie - OOR-ON cursus ‘up to date’
- Evidence based medicine - OOR-ON cursus ‘up to date’
4. J. de Graaf en het onderwijskundignetwerk gaan nader uitwerken de wijze waarop DOO binnen de OOR ON en de instellingen wordt aangeboden. Best practices inventariseren.
Overige DOO cursussen die worden aangeboden en aanbevolen in het Radboudumc
- Persoonlijk leiderschap
- Persoonsgerichte communicatie door AIOS
- Pilot heeft plaatsgevonden in 2018-2019 olv Bart Post en ELG Tim Olde Hartman. Deze was succesvol waarbij de resultaten zijn gepubliceerd (Noordman et al. BMC Medical Education (2019) 19:128). De cursus wordt obv pilot verder doorontwikkeld.
- "Onderwijs buiten de lijnen"
- Dit is een initiatief van de AAVR (AIOS, 2e/3e lijn), LOVAH (AIOS huisartsengeneeskunde, 1e lijn) en VOSON (AIOS ouderengeneeskunde, 1e lijn) om de samenwerking tussen 1e en 2e lijn te verbeteren. Ongeveer 3 avonden per jaar.
- Topclass Innovation in Care (opgezet in 2016 als Topclass Kwaliteit, Veiligheid en Innovatie)
- In deze Topclass wordt gedurende een half jaar tools aangereikt om arts-assistenten verder te ontwikkelen tot leider in het verbeteren en borgen van de kwaliteit en veiligheid van de zorg. De opleiding is voor ouderejaars AIOS en andere zorgprofessionals die de kwaliteit van zorg willen verbeteren. Deze opleiding is ontwikkeld om inhoud te geven aan het profiel Kwaliteit en Veiligheid.
- Leergang 3.0 Medisch en Persoonlijk Leiderschap
- In deze leergang - voor en door AIOS ontwikkelt - verdiepen 15 AIOS van verschillende specialismen zich in persoonlijk en medisch leiderschap. Gedurende 8 maanden zullen in 12 modules verschillende aspecten van deze onderwerpen aan bod komen en worden sprekers van binnen en buiten de regio uitgenodigd voor lezingen en masterclasses; De Leergang wordt ondersteund door de Centrale Opleidingscommissie, de Radboud Health Academy en Human Resources.
- Topclass Medisch Onderwijs
- Tijdens de topclass Medisch Onderwijs worden er 5 modules doorlopen van 1-2 contactdagen per maand, van opzet van onderwijs, tot lesgeven tot evaluatie. Hierin worden meer basis principes aangeleerd over medisch onderwijs. Deze opleiding is ontwikkeld om inhoud te geven aan het profiel onderwijs&opleiding.
- bekijk het DOO-aanbod van het Radboudumc